cuina.cat

menjar | beure | viure

Consells de cuina
  • Comenta

Garrofa, un dolç saludable

La garrofa és el fruit d’un arbre (‘Ceratonia siliqua’) lligat des de fa més de mil anys al paisatge de la costa mediterrània

Dimarts, 20 de desembre de 2016

Hi ha aliments que, per l’ús original que han tingut al llarg de la història, han quedat relegats a una posició poc merescuda. La garrofa és un d’aquests, i estem a favor de recuperar-la a la nostra cuina i d’aprofitar les seves propietats beneficioses.
Garrofa portada Garrofa, un dolç saludableThinkstock

Origen

Quan parlem de la garrofa hem de pensar en un lleguminós que té forma de beina de color marró fosc amb una polpa dolça que embolcalla les llavors. S’extreu del garrofer, un dels arbres més populars del nostre país, tot i que bastant desconegut. Aquest fruit, lligat de fa més de mil anys a la costa mediterrània, ja es feia servir a l’antic Egipte com a endolcidor. Els romans van portar les garrofes a Catalunya.

La garrofa, antigament, es feia servir per barrejar en els pinsos per al bestiar de pagès, sobretot per a les gallines i els ases.
Garrofa origen La garrofa prové de l'arbre 'Ceratonia siliqua'Thinkstock

Guanyar-se les garrofes

En èpoques de fam, durant la Guerra Civil Espanyola i la postguerra, es van consumir moltes garrofes gràcies a la seva aportació calòrica. D’aquella època va sorgir l’expressió que fa referència a guanyar-se la vida i que avui en dia fem servir. Era una forma irònica de recerca a la desesperada d’un recurs de subsistència, ja que les garrofes eren un menjar de pobres, a l’abast dels més desgraciats, perquè antigament hi havia molts arbres assilvestrats carregats de fruits madurs gairebé permanentment.

Beneficiosa per a la salut

La garrofa té sis vegades menys greix que el cacau, nombroses vitamines i minerals, i conté petites quantitats de pectina i lignina, que afavoreixen la digestió, és a dir, que és un aliment probiòtic que calma la diarrea i equilibra el restrenyiment.

Vitamines
Incorpora provitamina A, D i algunes del grup B, que són bones per a la vista, els ossos i el sistema nerviós, proporcionant una sensació de tranquil·litat.

Minerals
Conté més ferros que la carn de vedella, més calci que la llet de vaca i, també, magnesi.

Fibra
És molt rica en fibra del tipus soluble i amb efecte probiòtic. Alhora, és baixa en greixos i calories que ajuden a combatre les afeccions renals i hepàtiques, el reumatisme, la gota i l’artritis.

Sense gluten
La garrofa és apta per a celíacs, ja que és un aliment lliure de gluten.
Garrofa beneficis La garrofa és un aliment que aporta molts beneficisthinkstock

A la cuina

Els darrers anys, la garrofa s’ha fet famosa com un gran substitut de la xocolata. Les beines es dessequen, es torren i es trituren per fer farina. Tot i que es pot reemplaçar pel cacau en pols, heu de vigilar de no bullir la farina de garrofa perquè llavors deixa un gust amargant. Si decidiu fer-la com si fos xocolata desfeta, primer bulliu la llet vegetal i al final afegiu-hi la farina.

Aquesta farina també s’utilitza com a espessidor, estabilitzant, emulsionant i gelificant en la indústria alimentària, especialment per elaborar gelats i pastissos.
Garrofa a la cuina La garrofa és dolça i la podem substituir pel cacauThinkstock
Comparteix
Escriu el teu comentari
Per fer un comentari, has de ser usuari registrat de Cuina.cat. Si encara no ho ets, fes-te'n ara. Recorda que el comentari apareixerà amb el teu nom d'usuari.
Rànquing
Rànquing
Subscriu-t'hi
Subscriu-t'hi
Segueix-nos
Segueix-nos
Newsletter
Newsletter
Cuina.cat utilitza 'cookies', tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística i facilitar l'accés i la navegació als seus usuaris. Si continua navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Més informació
© Sàpiens Publicacions. Tots els drets reservats. C/ Premià, 15. 2a planta. 08014. Barcelona. Tel. 93 634 76 07 Amb la col·laboració de: