cuina.cat

menjar | beure | viure

Consells de cuina
  • Comenta

Hummus, el puré de cigrons de l’Orient Mitjà

És un dels plats vegetarians més nutritius, i això l’ha fet popular arreu del món

Dimarts, 10 de gener de 2017

En àrab, ‘hummus’ significa ‘cigró’, que és l’ingredient bàsic d’aquest puré oriental que s’ha popularitzat arreu. Avui en dia és una recepta valorada per a moltes persones, especialment per als vegetarians, ja que és molt beneficiós per a l’organisme gràcies a l’alta concentració en proteïnes vegetals fàcilment assimilables.
Hummus portada L’hummus és un puré de cigrons originari d’Egipte i SíriaThinkstock

Origen

L’hummus és originari d’Egipte i Síria, on es consumeix des de fa mil·lennis. De fet, el cigró és un dels llegums més antics dels quals es té coneixement. Aquesta crema de cigrons és popular a tot l’Orient Mitjà, en especial al Líban, on és un dels plats principals de la seva gastronomia.

Bo i sa

Els cigrons són un dels llegums amb menys poder calòric tot i el seu alt poder nutritiu: hidrats de carboni, proteïnes, vitamines, minerals i pocs greixos. Contenen més ferro que altres llegums i són bons per a l’estómac, el cor i el pàncrees. L’all que incorpora l’hummus fa que sigui també un aliment amb un efecte antioxidant.
Propietats hummus L'hummus té una alta concentració en proteïnes vegetals, fàcilment assimilablesThinkstock

Sense complicacions

Els ingredients necessaris per preparar-lo són cigrons, llimones, tahina –una pasta de llavors de sèsam– , alls, oli d’oliva i pebre vermell dolç. Es tracta de triturar-los tots i barrejar-los fins a obtenir una textura cremosa i homogènia.

Tradicionalment es menja amb pa de pita –pa àrab–, però també podeu tastar-lo amb ‘crackers’ d’espelta o amarant amb llavors de sèsam o, si ho preferiu, amb vegetals com la pastanaga i l’api tallats en forma de bastonets. A més, l’hummus pot acompanyar tant el peix com la carn.

Sobre aquesta base es poden realitzar les variacions que es desitgin. N’és un exemple utilitzar llenties en lloc de cigrons o, fins i tot, mongeta blanca. També hi ha hummus d’albergínia i pot quedar molt bo amb una picada d’olives negres i pebre vermell.
Preparar hummus Es menja amb pa de pita i també amb vegetalsThinkstock

La recepta

És un plat senzill:

1. Prepareu tots els ingredients, menys les pastanagues, el pa de pita i el julivert, i tritureu-los amb l'ajut d'una batedora. Si us queda massa espès, afegiu-hi una mica d'aigua o de brou.
2. Talleu el pa de pita a triangles amb unes tisores i obriu cada porció totalment.
3. Poseu la pita tallada amb la part interior cap amunt. Afegiu-hi sal i comí i un bon raig d'oli al damunt. Torreu-lo al forn suau fins que quedi cruixent i daurada.
4. Per servir l'hummus, poseu-lo al mig d'un plat pla. Feu una espiral amb la forquilla i aboqueu-hi un bon raig d'oli d'oliva. Serviu-lo amb pastanagues pelades i tallades a tires i amb els xips de pa de pita. Per decorar, feu servir el julivert picat.

Us en donem dues receptes:
Hummus HummusThinkstock
Comparteix
Escriu el teu comentari
Per fer un comentari, has de ser usuari registrat de Cuina.cat. Si encara no ho ets, fes-te'n ara. Recorda que el comentari apareixerà amb el teu nom d'usuari.
Rànquing
Rànquing
Subscriu-t'hi
Subscriu-t'hi
Segueix-nos
Segueix-nos
Newsletter
Newsletter
Cuina.cat utilitza 'cookies', tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística i facilitar l'accés i la navegació als seus usuaris. Si continua navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Més informació
© Sàpiens Publicacions. Tots els drets reservats. C/ Premià, 15. 2a planta. 08014. Barcelona. Tel. 93 634 76 07 Amb la col·laboració de: