cuina.cat

menjar | beure | viure

Consells de cuina
  • Comenta

L’arengada catalana

Descobriu la varietat de la sardina arengada de Catalunya i com s’ha de cuinar correctament

Dimarts, 14 de març de 2017

Tothom coneix l’areng nòrdic que es troba al nord de l’oceà Atlàntic, però de segur que no tanta gent coneix l’arengada que mengem els catalans i que no té res a veure amb la nòrdica. Durant la Guerra Civil, per exemple, els més pobres en menjaven i era costum acompanyar-les amb trinxat de col i bròquil, mongetes seques, escalivada o, directament, amb pa i tomàquet. Però ara s’ha convertit en un producte bàsic a la nostra taula, ja que combina amb molts aliments i es pot fer servir tant per dinar com per sopar.

Del mar a la cuina

Us descobrim més coses sobre les arengades que menja tot bon català i la manera de menjar-les, molt característica, de fet. El xef Pep Nogué ens ho mostra:
  1. L’arengada que trobem a les peixateries i les bacallaneries és una sardina grossa assecada i premsada, servida en una caixa enmig de papers de cel•lulosa. La productora principal d’aquest aliment és la població andalusa d’Isla-Cristina, a la província de Huelva. Aquesta població la van fundar el 1755 pescadors i comerciants catalans que provenien principalment de Sitges.
  2. Les sardines arengades ja tenen el procés de conservació fet: primer, salades; després, assecades, i, finalment, premsades. A més, es poden trobar sardines de mida més petita, però es guarden menys dies.
  3. Són delícies que es mengen de la manera més òrfena: encastades al marc de la porta amb un paper d’estrassa.
  4. Premsant-les, el paper s’amara del suc de l’arengada i les escates se separen de la pell. Amb una torrada calenta i uns grans de raïm moscatell, són boníssimes. Una altra opció és fer-les a la brasa, fins que les escates comencen a saltar, esqueixades o amanides amb una ceba tendra i oli.
Arengada torrada Hi ha moltes maneres de cuinar l' arengada

Propietats nutricionals

Aquest peix blau que es menjava aquest aliment en temps de penúries, té moltes propietats nutritives. En primer lloc, els seus greixos insaturats contenen omega-3 i són beneficiosos pel sistema nerviós, per regular el colesterol, pel cor, pel cervell... A més, ens aporta vitamines i proteïnes i minerals essencials com són el calci o el ferro. També és recomenable el seu consum per preveure algunes malalties, com la trombosis.
Arengades crues Les arengades són una opció saludable i nutritiva

Algunes receptes

Si us animeu a preparar arengades a casa, aquí us en donem tres receptes per gaudir-ne. Bon profit!

Arengada amb raïm i mascarpone
Mongetes del ganxet amb infusió d'arengada, verat i raïm
Carpaccio de ceps amb caviar d'arengada
Comparteix
Escriu el teu comentari
Per fer un comentari, has de ser usuari registrat de Cuina.cat. Si encara no ho ets, fes-te'n ara. Recorda que el comentari apareixerà amb el teu nom d'usuari.
Rànquing
Rànquing
Subscriu-t'hi
Subscriu-t'hi
Segueix-nos
Segueix-nos
Newsletter
Newsletter
Cuina.cat utilitza 'cookies', tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística i facilitar l'accés i la navegació als seus usuaris. Si continua navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Més informació
© Sàpiens Publicacions. Tots els drets reservats. C/ Premià, 15. 2a planta. 08014. Barcelona. Tel. 93 634 76 07 Amb la col·laboració de: