Un simposi apunta propostes per millorar el coneixement i el consum del producte entre les noves generacions
Brindis amb cava
Aconseguir un canvi en els hàbits de consum de cava dels joves, amb una major formació (donant a conèixer el producte), creant un moment de consum (acostant-lo a la nit i venent ‘experiències’), fent-lo més proper i innovant, tant en el contingut com en la imatge exterior (embalatge, etiqueta, presència a les xarxes socials…) i, finalment, destacant-lo com un producte de proximitat, saludable (pres amb moderació) i respectuós amb l’entorn i la terra.
Els joves i el cava
Aquestes són, a grans trets, les principals conclusions del 2n Simposi-Congrés Internacional de la Setmana del Cava, que enguany es va dedicar a ‘Els joves i el cava’, i que es va celebrar recentment al Celler de la Fassina de Can Guineu, a Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès). Representants de la Confraria del Cava, de la Universitat Rovira i Virgili, del sector de cavistes, alumnes i professionals, van analitzar per què els joves consumeixen poc cava i, bàsicament, dins l’entorn de festes familiars. La finalitat era trobar estratègies per canviar aquesta situació, en la qual la cervesa i els destil·lats passen per sobre del cava en el consum dels joves.
Una anàlisi del consum de cava entre joves universitaris, feta per l’enòleg Martí Torrallardona, alumne de la Universitat Virgili i Rovira, va posar de manifest que el consumidor jove desconeix força un producte que associa a les persones més grans, decantant-se per altres begudes alcohòliques. Torrallardona va indicar, per tant, que és “imprescindible” acostar el cava als joves, ja que només així es pot fer que s’interessin per consumir-lo.
Cavanight i Txitxarelo
En aquesta línia, es van presentar dos exemples d’iniciatives que s’han dut a terme fins ara. D’una banda, el Cavanight.com, del Consell Regulador del Cava (CRC). Una festa amb bloguers i usuaris de l’entorn digital, amb barra de còctels de cava, que es va dur a terme recentment a Barcelona amb la idea “d’apropar-nos als joves, fomentar el consum i el coneixement, oferir una imatge de versatilitat i rejovenir la imatge del cava”, segons va explicar Sílvia Grimaldo, cap de Comunicació del CRC. La idea és continuar repetint aquesta experiència i, de fet, els dies 19 i 20 de novembre ja tenen cita a Madrid.
De l’altra, Àlex Virgili, de JB Berger, va explicar l’experiència del Txitxarelo, el vi que elabora aquest celler i que en poc temps s’ha convertit en imprescindible a les reunions d’amics. Per Virgili, l’èxit ha vingut donat des d’una idea espontània que s’ha acostat a un públic més jove amb un llenguatge i una imatge informals (l’ampolla és plena de renecs catalans).
De fet, el professor Jacques-Olivier Pesme, de Kedge Business School de Bordeus, va oferir la visió internacional del consum dels joves destacant que el mercat francès està vivint un increment de l’interès dels joves cap al vi gràcies a propostes diverses com esdeveniments populars massius relacionats amb aquesta beguda, una aparició generalitzada de bars de vins, i una major oferta de cursos i programes sobre aquesta beguda.
La revolució del gintònic
Com a contrapunt al cava, Salva López, professor de màrqueting d’Esade, va explicar el cas d’èxit del gintònic, posant en relleu el paper rellevant que han tingut elements com el redisseny de les ampolles (més glamuroses) i l’elecció d’un got concret (el de baló). Però també valora com s’ha sabut buscar un nou perfil de consumidors —més femení—; oferir tot un ritual de preparació (i de personalització de cada copa, la creativitat portada al màxim); educar el consumidor (cursos, tastos, guies), i crear un llenguatge propi (‘perfect serve’, ‘mixòleg’, ‘bartender’, botànics, ‘picking’…).
Una imatge moderna
És per això que la modernització de la imatge externa també va ser un dels temes de debat amb ponències sobre el paper de l’etiqueta i de l’embalatge, que poden donar un valor afegit al producte i convertir-se en una factor clau en la decisió de compra, més enllà del preu. En una línia similar, l’antropòleg Jesús Contreras també va posar sobre la taula la necessitat que les empreses s’adaptin al canvi d’hàbits de consum dels darrers 30 anys, durant els quals la ingesta de vi ha disminuït fins a un 30% a Europa, una baixada encara més pronunciada a l’Estat espanyol i a Catalunya, on el vi es consumia cada dia i en tots els àpats importants. Contreras va indicar que la imatge del cava està associada a celebracions tradicionals i ocasions especials, de manera que no es veu, des del punt de vista dels joves, com una beguda versàtil ni per consumir el cap de setmana amb els amics.
L’encarregat de clausurar el Simposi va ser el secretari d’Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, Pere Tarrés, que va aprofitar per reivindicar, una vegada més, la relació del cava i el vi amb el turisme, també com una manera d’arribar als més joves. “Si aconseguim fer un producte atractiu, ells també s’hi fixaran més”, va concloure Tarrés.
En vols més?
Subscriu-te al Newsletter de Cuina i rep cada setmana les millors receptes i les millors propostes gastronòmiques a la teva bústia