Andorra vol destacar encara més per la seva gastronomia. Aquest dilluns, en un acte celebrat a l'Andorra Park Hotel d'Andorra la Vella, Andorra Turisme –l'organisme oficial de promoció turística del Principat– ha presentat el nou Pla Gastronòmic del país. Aquest document servirà com a full de ruta estratègic per posicionar Andorra com una destinació gastronòmica reconeguda internacionalment per la seva gastronomia d'alta muntanya. Segons Jordi Torres, ministre de Turisme i Comerç d'Andorra, el pla és "una proposta ambiciosa per a la cuina andorrana. Volem que la gastronomia esdevingui un element identitari del país, que impulsi el producte local i de proximitat, i que el doni a conèixer més enllà de les nostres fronteres".
El primer gran pas per impulsar Andorra com a destinació gastronòmica va arribar amb la creació del congrés Andorra Taste, la primera trobada internacional dedicada a la gastronomia d'alta muntanya, que enguany celebrarà la seva quarta edició. Aquest esdeveniment busca reforçar l'autenticitat dels territoris de muntanya i situar Andorra com a referent culinari.
Segons un estudi realitzat per Vocento Gastronomía el 2024, el potencial andorrà encara té un gran marge de creixement. De fet, el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, ha destacat que "en l'última dècada, el nombre de visitants que venen a Andorra motivats principalment per la gastronomia s'ha duplicat, unes xifres amb un potencial clar". Les enquestes realitzades el 2024 reflecteixen aquest interès creixent, amb una valoració de 8,1 sobre 10 de la restauració del país per part dels visitants.
Els ambaixadors de la cuina andorrana
El Pla Gastronòmic també posa el focus en la necessitat de comunicar aquesta cuina singular, lligada a un territori i a uns productors. És per això que en aquesta presentació oficial s'ha nomenat també els set ambaixadors gastronòmics del país que des d'aquest moment seran els encarregats de traslladar el valor del producte i la cuina andorrana a l'exterior: els xefs Marcel Besolí (Celler d'en Toni), Carles Flinch (Can Manel), Jordi Grau (Ibaya), José Antonio Guillermo (Odetti Bistró), Victoria Kemerer (Kökosnøt) i Rodrigo Martínez (Beç), i el productor Gerard Martínez (Ramaders d'Andorra). Tots ells han estat escollits per la seva tasca en la divulgació de la gastronomia local, per haver aconseguit el reconeixement de guies gastronòmiques internacionals, per la seva implicació en el corpus culinari d'Andorra o per ser integrants de Productes Agrícoles i Artesans d'Andorra.
Per a aquest 2025 el Pla Gastronòmic preveu també un programa de formació per a professionals de la restauració, la creació del Campus Andorra Orígens (una trobada immersiva adreçada als professionals més compromesos de la cuina andorrana) i un calendari de presentacions fora del país liderades per xefs andorrans, uns 'quatre mans' en col·laboració amb figures destacades de la gastronomia local.
El primer quatre mans
Després de la presentació teòrica del Pla Gastronòmic d'Andorra, el vespre s'ha celebrat la primera experiència gastronòmica per demostrar la potència de la cuina d'alta muntanya. Ha estat un quatre mans entre el xef Jordi Grau, del restaurant Ibaya, situat a l'Sport Hotel Hermitage d'Andorra (Soldeu), i Paolo Casagrande, al capdavant del Lasarte, a Barcelona.