Barcelona fa un pas endavant en la transformació del seu ecosistema gastronòmic amb la presentació del primer Baròmetre de Competitivitat Sostenible, una iniciativa impulsada pel Barcelona Culinary Hub i la plataforma FoodLife Balance.
En un context on el sector food-service es veu cada cop més condicionat per canvis estructurals i culturals, l'informe es presenta com una eina fonamental per entendre l'estat actual del sector i per traçar un full de ruta envers un model gastronòmic més sostenible, però sense deixar de banda la innovació.
Un doble vessant
Aquest estudi pioner analitza com la gastronomia local i nacional afronta dues transicions simultànies: l'ecològica i la digital. Aquest doble vessant, aplicat al sector food service, suposa un canvi profund en el disseny de menús, la gestió del malbaratament alimentari, l'experiència del client, l'ús de tecnologia i la formació dels equips. En conseqüència, el baròmetre ha posat el focus en aquesta doble transició –un concepte impulsat per la Comissió Europea.
D'una banda, la transició digital fa referència a la integració de tecnologies com la intel·ligència artificial (IA), l'Internet de les coses (IoT) o el blockchain per optimitzar processos, millorar l'eficiència i fomentar la innovació.
D'altra banda, la transició verda aposta per una producció i un consum més respectuosos amb el medi ambient, centrant-se en l'ús d'energies renovables, la reducció d'emissions, l'economia circular i l'eficiència energètica.
Per tal d'elaborar l'estudi, el projecte s'ha basat en la participació activa de més de 100 professionals del sector amb trajectòries i mirades diverses, com Xavier Pellicer, Pep Palau, Isabel Coderch, Sergi de Meià, Daniele Rossi o Lucila Canero.
Nous perfils per a noves realitats
Un dels fenòmens més destacats que ha identificat el Baròmetre és la irrupció d'una nova figura professional: el flexor. Aquest perfil emergent va més enllà del rol tradicional de facilitador per convertir-se en guia estratègic dins de la transformació sostenible dels negocis gastronòmics. El flexor combina coneixements operatius, competències digitals i una visió integral de la sostenibilitat per liderar el canvi des de dins.
De la mateixa manera, el baròmetre ha revelat algunes dades inesperades, com el fet que el 49% dels consumidors a Espanya prioritzen la sostenibilitat a l'hora d'escollir un restaurant. A més, han detectat que el 54% d'establiments a Barcelona ofereixen comandes digitals, però que només un 30% han engegat una digitalització interna.
Línies d'acció
Ara bé, l'informe no es limita a analitzar dades, sinó que ofereix solucions per avançar cap a una gastronomia alineada a les noves realitats. D'entre les propostes trobem consells com oferir tallers pràctics i simulacions que millorin les habilitats del personal en relació amb la cuina, la gestió i el servei, promoure l'aprenentatge continu mitjançant incentius econòmics o donar suport a l'adopció de tecnologies accessibles, com programari personalitzat o intel·ligència artificial, entre d'altres.
Aquest estudi constitueix una radiografia estratègica del moment actual i alhora una guia per al futur, i ofereix un mapa d'oportunitats i de reptes per avançar cap a una gastronomia més alineada amb els objectius de sostenibilitat i innovació.
Podeu trobar-ne tota la informació a la web de Barcelona Culinary Hub.