El Fòrum Prodeca –empresa pública del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació– ha reunit 300 professionals del sector empresarial agroalimentari català en una jornada de reflexió estratègica sota el lema 'Créixer en un món que canvia'.
La jornada ha comptat amb la participació de referents del sector que han analitzat les tendències globals de consum, estratègies de creixement i segmentació i l'ús de la intel·ligència artificial en la comercialització.
Percepció del producte català
L'acte ha acollit la presentació d'un estudi sobre el posicionament internacional del producte català: Perspectiva de l'importador sobre el posicionament i percepció del producte català al món, a càrrec de Marc Oliveres, cap de l'Àrea de Coneixement i Estratègia de Prodeca.
Aquesta ha estat complementada per una taula rodona amb la participació de Cristina Serradell (ACCIÓ), Susanna Barquin (Prodeca) i consultors especialitzats en mercats d'Àsia, LATAM, els EUA i l'Orient Mitjà, Sofia Zapata, Daniel Pedraza, Andrés Herrera i Eduardo Peña.
El projecte ha revelat que el producte català és percebut internacionalment com a sinònim de qualitat, de tradició i de traçabilitat –resultats obtinguts a partir d'enquestes a més de 100 importadors de 19 països. A més, el producte català obté puntuacions similars o superiors a la resta de productes europeus en atributs com l'origen, l'embalatge o la innovació i quasi la meitat dels importadors consideren que aquests productes tenen una tradició o un origen superior als europeus.
Línies d'acció
Així mateix, l'anàlisi destaca que el vi, l'oli d'oliva, els embotits i els escumosos són els productes més reconeguts i millor valorats. Malgrat que el preu continua sent una barrera rellevant, els índexs de diferenciació i qualitat ofereixen un avantatge competitiu per a les empreses catalanes. Si més no, s'ha destacat que aquests aspectes ja no són suficients per competir i que cal fer una aposta per atributs com la innovació, la creativitat associada a la marca Barcelona i l'adaptació a cada mercat.
De la mateixa manera, s'ha posat èmfasi en la responsabilitat individual de cada empresa a l'hora d'oferir flexibilitat, valor afegit i experiència exportadora –a més de la importància de la coordinació entre entitats públiques–, reforçar l'acompanyament a les empreses i estructurar les iniciatives de promoció exterior amb visió estratègica.
La presentació de l'estudi ha conclòs amb les paraules de Cristina Massot, secretària general del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, que ha destacat la importància d'espais com el Fòrum de Prodeca per definir les línies de futur de forma col·lectiva.
Podeu trobar-ne tota la informació a la web de Prodeca.