La revetlla de Sant Joan d’aquest 2021 tornarà a ser molt similar a la de 2019 gràcies a la recuperació d’activitats socials i al retorn pràcticament de la normalitat prepandèmica. Així ho asseguren des del Gremi de Pastisseria de Barcelona, que confia recuperar les vendes de fa dos anys: prop d’1,8 milions de coques artesanes a tot Catalunya. Pel que fa a les coques més venudes, els últims anys la de crema i la fullada amb llardons han superat la tradicional de brioix amb fruita confitada (meló, taronja i cireres), que ocupa la tercera posició. La de xocolata també ha guanyat molts adeptes en les darreres diades i cada any apareixen noves creacions: de fruita vermella, de mascarpone, de cava, etc.
Saludables i de proximitat
Per al president del Gremi, el pastisser Elies Miró (Castellterçol), hi ha un altre motiu per a l’optimisme del sector, i és l’acceleració d’un canvi de mentalitat a l’hora de consumir: “Moltes enquestes i estudis demostren que aquesta crisi ha accelerat el consum conscient: comprar productes saludables, de proximitat, de temporada i no ultraprocessats. I aquí els pastissos i les coques artesanes de pastisseria no tenen competència: acabats de fer, amb producte fresc i de proximitat i sense conservants ni colorants ni oli de palma ni greixos trans”. Hi ha també “una creixent consciència mediambiental, que fa que es rebutgin productes creats amb ingredients arribats de molt lluny (com el pinyó de la Xina), envasats en plàstics, traslladats centenars de quilòmetres de distància i emmagatzemats durant setmanes”.