Aquest dimarts, l’Antiga Fàbrica Estrella Damm de Barcelona va acollir una nova edició dels Premis TresC, que enguany tenien un fort component gastronòmic. I és que aquest 2025, el TresC ha atorgat el gran premi a la xef Carme Ruscalleda en reconeixement a la seva trajectòria professional.
Guardonada amb tres estrelles Michelin, Ruscalleda ha marcat un abans i un després al panorama culinari del país, mantenint sempre un respecte absolut pel producte de proximitat i convertint cada plat en un manifest d’identitat cultural. La seva cuina ha estat una finestra oberta al món, capaç de projectar els sabors, els valors i l’ànima del territori que estima.
Arrels i fogons
Enguany, a més, s’estrenava el guardó Arrels i Fogons, una iniciativa conjunta amb CUINA per posar en valor la feina de deu dones divulgadores que estan transformant la manera d’explicar, ensenyar i entendre la cuina.
L’elecció de la guanyadora es va fer per votació popular entre les nominades: les cuineres Martina Puigvert, Ada Parellada, Gessamí Caramés, Mireia Carbó, Maria Nicolau i Sílvia Hoffman; les influencers Laura Ponts i Laura Zurriaga; i les sommeliers Meritxell Falgueras i Marta Clot.
La guanyadora va ser Maria Nicolau, que va rebre el guardó de mans de Silvia Grimaldo, directora de negoci de CUINA i va destacar la responsabilitat que tenim “de divulgar per tots els canals possibls per educar i crear una base sòlida perquè les generacions joves, que de moment poden menjar una mica el que volen, sàpiguen espavilar-se i alimentar-se bé quan es facin grans”.
La cuina és cultura
Pel que fa a Carme Ruscalleda, reconeguda amb el Premi TresC d’enguany, va rebre el guardó de mans d’un membre del Consell de Públics del club de cultura, després d’una conversa amb la directora de CUINA, Judith Càlix. La xef de Sant Pol de Mar va reivindicar la necessitat de “posar la cuina a la llista cultural i aprofitar l’empenta de la Regió Mundial de la Gastronomia 2025 per arribar més enllà i defensar el nostre patrimoni, que ens defineix com a poble”.
Ruscalleda, a més, va rebre la salutació del cantautor Roger Mas, autor de la cançó Amb la polla i amb l’ou, que va composar el 2021, dedicada a la xef de Sant Pol de Mar —i en la qual ella mateixa surt ballant rumba—, i que es va projectar a la pantalla de la sala amb una salutació de Mas. D’aquesta manera tan festiva, es va posar el punt i final a la vetllada més gastronòmica del TresC.
Un miler de vots
La guanyadora del premi Arrels i Fogons, que s’estrenava aquest any, ha estat escollida a partir de la votació de més d’un miler de persones, recollits durant quinze dies, que han escollit entre les deu candidates que aspiraven a rebre aquest nou reconeixement del TresC i CUINA.