Troba la teva recepta
CUINA compta amb el suport de les marques que estimen la gastronomia

Les propietats de les castanyes

Us diem les bondats i les aplicacions a la cuina d'aquesta fruita seca atípica que és la gran protagonista, amb el permís dels panellets, de la Castanyada

CUINA.CAT

26/10/2021

Les castanyes són filles d’un arbre solemne i bonic, maduren pels volts de l’estiu i se’ns lliuren a la tardor, quan l’olor humida del bosc encatifat de fulles de color torrat ens transporta a la vora del foc, per refugiar-nos dels primers freds. Són un dels símbols més evidents de la tardor i protagonitzen una de les revetlles tradicionals de Catalunya, la Castanyada. Sabíeu que fins que no cauen a terra no es poden collir? 

Castanyes / Thinkstock

Castanyes / Thinkstock

Producte de temporada i molt versàtil

La castanya és un producte de temporada molt popular a Catalunya que sobretot és consumeix torrat, però és molt versàtil, ja que també hi ha altres plats típics i elaboracions en la nostra cuina que l'utilitzen:

  • Poden acompanyar un guisadet de costella de porc, arròs de salsitxes i bolets, peus de porc amb castanyes, ànec amb prunes i castanyes o el platillo de naps, castanyes i menuts d’ànec.
  • Bullides i pelades les podeu fer servir per fer una bona escudella, un puré o una una crema de bolets: li donareu un canvi de rumb.
Castanyes torrades / Thinkstock

Castanyes torrades / Thinkstock

Fruita seca atípica i poc calòrica

Després de diverses reflexions, el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural i el de Medi Ambient van confirmar que les castanyes es consideren una fruita seca, tot i que atípica: té un 50% de contingut d’aigua, xifra força superior a la resta de fruites seques i respecte a les seves col·legues, la castanya té la virtut de ser menys calòrica. 

  • Poc calòrica: 100 g/165 kcal, una xifra molt inferior, per exemple, que la de l’ametlla torrada (621 kcal)
  • Pobra en proteïna: 2 g/100 g. L’ametlla torrada, en canvi, en té 21,2 g. Tot i que en té més que la fruita fresca i una quantitat similar a verdures i hortalisses.
  • Baixa en greixos: 2,2 g/100 g, si el comparem amb l’ametlla (7 g) o el plàtan (20,8 g), una de les fruites fresques que en té més.
  • Molta fibra: 5,5%, el doble que una fruita fresca, que no supera el 2,5%, i menys que l’ametlla torrada (7,5%).
  • Bon contingut en calci: 145 mg/100 g, similar a les bledes i els espinacs.
  • Rica en magnesi: molt baixa en potassi i amb un alt contingut d’àcid fòlic.

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de CUINA i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 35.000.

 
Portada Cuina 255

REVOLUCIONEM EL NADAL!

  • Tot el que et cal per ser un 'foodie' de debò
  • Mateu Casañas, Oriol Castro i Eduard Xatruch

UN ANY DE CUINA PER NOMÉS 44,50€ (25% descompte)

SUBSCRIU-T'HI

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de CUINA i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 35.000.

 

© Som * La cultura de tots. Tots els drets reservats. C/ Premià, 15. 2a planta. 08014. Barcelona.

Amb la col·laboració de:

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto