Del 22 al 26 de setembre, el Most Festival torna a l’Amèrica del Sud per estrenar la seva primera edició a l’Uruguai. Després de passar per terres argentines, el Most organitza una nova versió del festival penedesenc que, sota el nom de ‘Most vino al Sur’, es podrà viure per primera vegada a Canelones (la principal regió vitivinícola del país) i a Montevideo.
Aquesta ‘joint venture’ neix d’una estreta relació forjada entre els anys 2014 i 2018, arran d’un projecte de cooperació per al desenvolupament enoturístic que va unir Canelones amb el Penedès, amb la Intendencia de Canelones i el VINSEUM com a referents. El 2017 l’Uruguai va ser el país convidat de la setena edició del Most, i va ser aleshores que una nodrida delegació de Canelones va descobrir el festival de primera mà. Allà es posava la llavor del que quatre anys més tard esdevindria el primer Most Festival uruguaià, el ‘Most vino al Sur’.
Amb la primera edició uruguaiana, el festival exporta una selecció de pel·lícules que llueix el talent cinematogràfic del nostre país d’ahir i d’avui, gràcies a la complicitat de la Filmoteca de Catalunya i de l’Institut Ramon Llull, que també mostra la realitat vitivinícola catalana, alhora que remarca el caràcter internacional de l’únic festival de cinema del vi del país. D’entre les pel·lícules del vi, en destaquen els treballs de dos realitzadors penedesencs, ‘40 hectàrees: la terra i el pagès’, de Pep Puig (2018), i ‘La vinya i la banya’, de Raimon Coll (2016), així com ‘Revolución líquida’ (2018), la descoberta de la nova sommelieria a través dels ulls de la catalana Clara Isamat.
Nou sessions, cinc pel·lícules
En total s’han programat nou sessions amb cinc pel·lícules del vi, dos films clàssics de la cinematografia catalana i dos dels treballs més destacats del cinema català contemporani.
El cicle està coorganitzat per la Intendencia de Canelones, la Intendencia de Montevideo, l’Institut Ramon Llull i VINSEUM; compta amb la participació de la Filmoteca de Catalunya i de la Cinemateca Uruguaya, i té el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), de l’Ajuntament de Vilafranca, de l’Instituto Nacional de Vitivinicultura (INAVI), de la Asociación de Turismo Enológico de Uruguay (ATEU) i de l’Agencia Nacional de Desarrollo (ANDE).
Pel·lícules del vi
‘40 hectàrees: la terra i el pagès’, de Pep Puig, Catalunya (Espanya), 2018. Premi Vi Català al Most 2018 i premi del jurat al festival Oenovideo 2019.
‘Revolución líquida’, de Clara Isamat, Catalunya (Espanya), 2018. Premi Projecció Internacional al Most 2018.
‘La vinya i la banya’, de Raimon Coll, Catalunya (Espanya), 2016. Premi del jurat al festival Oenovideo 2017.
‘Vitis Prohibita, le retour des cépages Résistants’, de Stéphan Balay, França, 2019. Gran Premi del Jurat al Most 2019.
‘Las voces del vino. Capítulo 2’, d’Alejandro Biondo i Fondo Vitivinícola de Mendoza, Argentina, 2019.
Clàssics del cinema català
‘Vida en sombras’, de Lorenzo Llobet Gràcia, Catalunya (Espanya), 1948.
‘Cuadecuc, vampir’, de Pere Portabella, Catalunya (Espanya), 1971.
Cinematografia contemporània catalana
‘Incerta glòria’, d’Agustí Villaronga, Catalunya (Espanya), 2017.
‘La hija de un ladrón’, de Belén Funes, Catalunya (Espanya), 2019.