Poc s'imaginaven Oriol Ripoll i Héctor Pla que aquella demo que van dissenyar fa quinze anys per mostrar a diferents marques que es podien vendre productes per Internet acabaria sent la seva empresa, amb més de trenta treballadors i amb unes instal·lacions punteres que permeten moure ampolles a partir d'un algoritme d'una precisió quasi perfecta.
Per celebrar l'aniversari, aquest diumenge, prèviament a una setmana de molt de vi a Barcelona, amb la celebració de la Barcelona Wine Week, han organitzat un dinar a la seva nova nau, ubicada a Rubí. Hi han assistit el cellerer del Priorat Álvaro Palacios; René Barbier i Sara Pérez (Mas Martinet, Clos Mogador, Venus); el director de l'Incavi, Joan Gené; l'enòleg de Somontano Raúl Pérez; la sommelier Amaia Soto; el director de Recaredo, Ferran Junoy; el director de Pago de Carraovejas, Pedro Ruiz, o les germanes Atienza, responsables del compte d'Instagram Lacrima Terrae, entre molts d'altres.
Els dos fundadors, Oriol Ripoll i Héctor Pla, han explicat els seus inicis i també la història d'aquests quinze anys. "Som dos venedors de vi amb ànima de tecnòlegs", assegurava Pla, i convidava els assistents a visitar les noves instal·lacions, que funcionen amb un sistema totalment informatitzat i en què la intel·ligència artificial té un paper fonamental.
Els números fan impressió. Tenen més de 7.000 referències de vi a la venda, un 60% d'arreu de l'estat –la tercera zona que en té un nombre més alt és Catalunya– i un 40% de vins estrangers. Les instal·lacions tenen una superficie de 1.500 m2, amb més de 200.000 ampolles, i es gestionen al voltant de 700 comandes diàries, excepte per Nadal, en què es poden superar les 1.000 comandes diàries. I, en aquest espai, qui mana és un algoritme que es comunica amb els operaris a través d'un braçalet que marca quina feina faran, des de la manera com han de col·locar les ampolles a les prestatgeries de més de dotze metres d'altura fins al recorregut que han de fer per omplir les caixes de cada comanda i optimitzar al màxim els seus moviments.
I, si bé tot és fred per evitar errors i aconseguir la màxima eficiència, i els operaris no prenen cap decisió en tot aquest procés, crida l'atenció un dels codis que s'utilitzen per identificar les comandes: dibuixos d'animals.
Aquesta nova nau s'ha pensat per expandir-se, per fer créixer l'empresa encara més, en un moment en què el consum de vi baixa a tot el món. Però asseguren que encara tenen marge, perquè calculen que, a tot l'estat, la venda en línia només suposa el 6% del total de la venda de vi. A més, Oriol Ripoll afirma que, si bé han detectat aquest descens de consum i, per tant, de vendes, també han observat que hi ha un increment de valor: "veiem una reducció del consum, però un increment del preu mitjà de l'ampolla. També un increment del consum de vins amb baixa graduació o sense alcohol i, a més, som una e-commerce i encara tenim camp per créixer".
Actualment, la major part de les vendes es fan a l'estat espanyol, però també se'n fan a Alemanya, al Regne Unit i a França, on han crescut especialment, després d'associar-se amb la plataforma francesa Le petit ballon.
Vendre vi per casualitat
La tecnologia és el pal de paller de Decántalo, perquè és l'especialitat dels seus fundadors, però el catàleg que tenen és un dels secrets del seu èxit. Ara bé, venen vi una mica per casualitat.
Fa quinze anys ells treballaven per a altres marques i van dissenyar una demostració per vendre els seus serveis. Quan van assumir que tirarien endavant el projecte i van comprovar que efectivament la part tecnològica funcionava, haurien pogut vendre qualsevol producte. Van fer tres o quatre proves i finalment van triar el vi.
"És així. El vi és molt maco, però va ser una decisió a l'atzar. I, de vi, no en teníem ni idea, més enllà del que ens agradava i del que no. Hem fet un esforç per formar-nos i també per envoltar-nos de persones que en saben molt", explica Héctor Pla.