Entre el 16 i el 18 d’octubre, Fira de Sant Ermengol a la Seu d’Urgell
La 32a edició de la Fira posa el focus en les dones formatgeres i la seva tasca en la preservació de l’ofici i el territori
Del 16 al 18 d’octubre, la Seu d’Urgell torna a convertir-se en un espai de trobada del món formatger amb la 32a Fira de Sant Ermengol, una cita imprescindible per descobrir els formatges artesans del Pirineu i reivindicar els oficis, els productors i el territori que els fan possibles.
L'edició d'enguany posa el focus en les dones formatgeres. De fet, aquests serà el tretzè any que una lletera decorada es convertirà en la imatge del certamen, però aquesta serà la més personal i reivindicativa fins ara, ja que, per primera vegada, la figura humana n’és la protagonista, representada per una dona formatgera. Un homenatge que reivindica el paper fonamental de les dones en la preservació d'un ofici estretament vinculat al territori, a la ramaderia i a la tradició formatgera.
La regidora de Fires i Mercats, Gemma Tó, ha destacat la importància que aquest reconeixement recaigui en una dona: “Reivindiquem les persones que hi ha al darrere treballant. Per ser la primera lletera que en parla, era molt important que fos una dona i reivindicar la seva feina com a formatgera”.
De fet, la iniciativa neix com un reflex de la realitat. A la passada edició, de les 47 formatgeries presents a la Fira de Formatges Artesans del Pirineu, 16 estaven regentades per dones, un 35% del total. Una dada que evidencia el pes creixent —i sovint poc visible— de les mestres formatgeres en el sector. Així mateix, en el tast de formatges de la Fira de Sant Miquel de Lleida de l’any passat, tots els formatges presentats al plat provenien de mestres formatgeres.
Reivindicació de l’artesania
A banda dels formatges, la fira presenta un clar compromís amb l’artesania, la sostenibilitat i l’economia de muntanya amb iniciatives com el reconeixement Amic del Formatge 2026 o la formatgeria convidada; dues distincions que es faran efectives durant la trobada.
D’una banda, el guardó Amic del Formatge 2026 serà per Pomes Biolord, una cooperativa de productors de pomes ecològiques de muntanya de la Vall de Lord i el Solsonès. El reconeixement, que la Fira atorga anualment a persones, entitats o iniciatives que contribueixen a difondre la cultura del formatge i a fer créixer el certamen, posa enguany l’accent en les aliances entre productes agroalimentaris del territori. Tal com defensa Gemma Tó, "un gran formatge adquireix una dimensió encara més màgica quan s’acompanya bé".
Pomes Biolord fa anys que participa en les aules de tast de la Fira amb les seves pomes ecològiques, un producte que acompanya els formatges artesans del Pirineu i n’amplia les possibilitats gastronòmiques.
Un gran formatge adquireix una dimensió encara més màgica quan s’acompanya bé
D’altra banda, la formatgeria convidada serà Mas Alba, una explotació familiar de Terradelles, al Pla de l’Estany, escollida mitjançant un sorteig entre les formatgeries associades a l’Associació Catalana de Ramaders i Elaboradors de Formatge Artesà (ACREFA). La visita arriba, a més, en un any especial: Mas Alba celebra dues dècades com a formatgeria.
A la finca, la família cria prop de 300 cabres murciano-granadines, amb la llet crua de les quals elabora set varietats de formatge. El projecte és un bon exemple del model de petita explotació familiar que la Fira vol reivindicar: una manera de fer en què la ramaderia, l’elaboració artesana i el territori formen part d’un mateix paisatge. “Darrere de cada formatge hi ha una família, un ramat, un paisatge i moltes hores de dedicació”, recorda Tó.
Amb aquestes dues iniciatives, la Fira de Sant Ermengol busca posar en valor tot el que hi ha rere un producte, des del seu origen fins a les persones que els treballen.
Territori de fires
Si la Fira de Formatges Artesans del Pirineu és la joia de la Fira de Sant Ermengol, aquest esdeveniment pirinenc també compta amb d’altres ‘fires’ com són la Fira d’Artesania i Productes Alimentaris on es poden trobar artesans d’arts i oficis. Així mateix, els visitants podran gaudir d'una Fira de l’alimentació amb parades gastronòmiques i de productes artesanals.
Paral·lelament, la Fira de Sant Ermengol acull un Espai de Productes de Proximitat i Ecològics al bell mig de la Seu on es podran trobar productors que ofereixen els seus embotits, melmelades, olis, ginebra, xarop d’avet, entre d’altres.
A més a més, també hi podem trobar la Fira Ambulant amb unes 260 parades amb tota mena de productes; la Fira Xica, pensada perquè els més petits de la casa gaudeixin amb formatges i un ventall d'activitats lúdiques; la Fira Cultura, amb música, cercaviles i altres espectacles; i l'AutoFira on trobarem diferents propostes en automoció.
Podeu trobar-ne tota la informació a firasantermengol.cat
Afegeix Cuina com a font preferida de Google de forma gratuïta.
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat



