Troba la teva recepta
CUINA compta amb el suport de les marques que estimen la gastronomia

El cogombre, un gran aliat a la cuina i per a la salut

Una verdura que no conté greixos i aporta molt poques calories

Cogombres

Cogombres Getty Images

El cogombre és un aliment famós pel seu alt contingut en aigua, que el converteix en una font d'hidratació important. No obstant això, té molts altres avantatges, gràcies als quals és un element indispensable en qualsevol dieta equilibrada. Segons que expliquen els experts de Nutritienda, és una verdura que no conté greixos i és molt baixa en calories. De fet, 100 grams amb prou feines aporten 13 quilocalories. Però té altres beneficis. Vegem-los:

1. És ric en vitamines i minerals. El cogombre s'ha convertit en un dels ingredients estrella en moltes receptes gràcies a la seva gran quantitat de vitamina C, que actua de manera antioxidant en la pell i que, a més, contribueix al bon funcionament dels cartílags i dels ossos. En una quantitat més petita, el cogombre aporta vitamina A, també coneguda com a retinol. Aquesta vitamina contribueix, entre d’altres coses, a la formació de col·lagen per mantenir la pell hidratada i protegida contra els agents externs. Així mateix, és un dels ingredients principals per a tractaments d'elasticitat de la pell i per a cremes antiedat. D'altra banda, la vitamina A també contribueix al manteniment de la visió.

2. Ajuda a la hidratació. Prop del 96 % del cogombre és aigua; per tant, representa una gran aportació d'hidratació, la qual cosa fa que sigui molt útil per a aquelles persones a les quals els costa prendre la quantitat mínima diària d'aigua recomanada. També és un aliment imprescindible per als que tenen la pell seca o deshidratada, cosa que a l'hivern provoquen el fred i la calefacció.

3. Conté fibra. El cogombre, si es combina amb altres verdures, fa que l'aportació de fibra a l'organisme sigui considerable; per això facilita les digestions i augmenta la sensació de sacietat. És un dels motius principals pels quals és un component essencial en qualsevol dieta per controlar el pes, ja que redueix l'apetit i millora el trànsit intestinal. Així mateix, és diürètic i afavoreix la bona activitat dels ronyons.

4. Té propietats descongestives. Quan pensem en un ritual de bellesa, ens ve de seguida al cap la imatge d'una persona amb dues rodanxes de cogombre sobre els ulls. I és que l'alt contingut en aigua d'aquesta verdura ajuda a hidratar i desinflamar aquesta zona, de manera que és molt eficaç per reduir les ulleres i les bosses dels ulls.

5. Té propietats antiinflamatòries. És un altre dels avantatges del seu alt contingut en aigua. El cogombre és un antiinflamatori natural que té propietats calmants i regeneradores sobre la pell quan s'utilitza de manera tòpica, la qual cosa és imprescindible per combatre certs problemes cutanis, com l'acne; per això és un ingredient estrella en la fabricació de cosmètics. A més, contribueix a reduir les taques i les cicatrius que deixen els granets, i a rebaixar el color de les ulleres més fosques.

6. És antioxidant. Els aliments que tenen propietats antioxidants –com el cogombre, gràcies a la vitamina C– redueixen els danys provocats pels radicals lliures, unes molècules que es generen de manera natural en el cos i que són les causants de l'envelliment cel·lular.

Per gaudir de totes les propietats que té, és important incorporar el cogombre a la nostra rutina diària i aprofitar-ne els múltiples beneficis.

Com el podem incorporar a la dieta diària?

  • Cru o cuinat. Una manera d'incorporar-lo a la nostra dieta és per mitjà del gaspatxo, un àpat que cada vegada té més adeptes, no només a l'estiu o en els mesos de calor, sinó durant tot l'any, i amb sabors diferents (gaspatxo de maduixes, d’alvocats, de mango, de remolatxa o, fins i tot, només de cogombre amb alfàbrega). També es pot incorporar en tota classe d'amanides o menjar-lo fet a la planxa. I si voleu prendre’n en una pizza, agafeu una massa de pasta fullada, poseu-hi cogombre i formatge de cabra i cap al forn!
  • En infusions, sucs i batuts. Són altres maneres senzilles d’aprofitar al màxim la hidratació i la sensació de sacietat que aporta aquesta verdura. Només necessiteu una liquadora per gaudir al màxim dels beneficis del suc de cogombre. Una deliciosa recepta és afegir-hi aigua, dues cullerades de mel i el suc d'una llimona. En els batuts, també combina molt bé amb la poma verda, el gingebre i l'api.
  • En salses. Aporta un toc refrescant i deliciós a un gran nombre de salses, com la famosa salsa grega 'tzatziki', a base de cogombre i iogurt.

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de CUINA i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 35.000.

 
Portada Cuina 255

REVOLUCIONEM EL NADAL!

  • Tot el que et cal per ser un 'foodie' de debò
  • Mateu Casañas, Oriol Castro i Eduard Xatruch

UN ANY DE CUINA PER NOMÉS 44,50€ (25% descompte)

SUBSCRIU-T'HI

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de CUINA i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 35.000.

 

© Som * La cultura de tots. Tots els drets reservats. C/ Premià, 15. 2a planta. 08014. Barcelona.

Amb la col·laboració de:

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto